0
Til handlekurven
Eks. mva. (Endre)
Subtotal
Pris/stk
Antall
Produkt
Ingen produkter i handlekurven
Pris eks. mva:
0,-
Gå til kassen
Vis Handlekurv
Produkter A-Å

Nå er det tid for dekkskift: Her er seks tips før du skifter til vinterdekk

Nå er det tid for dekkskift: Her er seks tips før du skifter til vinterdekk
Artikkel

Med positiv innstilling og riktig verktøy blir dekkskiftet en hyggelig høstaktivitet. Her er rådene for å lykkes.

 

For å gjennomføre et smertefritt dekkskifte trenger du et minimum av verktøy. Antageligvis bare en hjulvinne til å løsne mutterne, en jekk til å løfte bilen og vinterdekkene selvfølgelig. Utstyr som finnes i mange former og ikke fullt så mange fasonger.


– Dekkskiftet er en gylden mulighet til å bli litt kjent med bilen sin. Se litt hvordan det står til. Dekkhotell er kjempefint for eldre mennesker, men det har jo blitt ganske dyrt etter hvert. Jeg synes absolutt dekkskift er noe man kan fikse selv, sier Geir Laget i AJ Produkter.

 

Han er en ivrig bilentusiast med tidligere erfaring fra dekkbransjen, og dermed vel kvalifisert til å guide menigmann i dekkskift og god dekk-kultur.

 

Under serverer han sine beste tips dersom du skal skifte, oppbevare eller vedlikeholde bildekkene på egenhånd.

 

1. Lagre dekkene riktig

 

Sverger du til å skifte selv, lagrer du antageligvis dekkene i kjelleren, boden eller garasjen. Hvorvidt de skal lagres stående eller liggende strides de lærde om, ifølge Laget. Dermed er det helt opp til en selv.

 

Liker du orden, eller har flere biler kan en dekkreol være en ryddig måte å lagre dekkene på. Denne kan bygges ut til å romme flere titalls dekk, og settes enkelt sammen uten verktøy.

 

Uansett om dekkene står eller ligger, er det viktig at de lagres svalt og mørkt. Temperatur og UV-stråling tærer på gummien.

 

2. Sjekk at jekken tåler belastningen

 

På tide å få opp bilen og ta av sommerdekkene. Da er en skikkelig jekk nyttig. En jekk som faktisk tåler belastningen den blir utsatt for.

 

– En god jekk er gull verdt, men det kan være lurt å undersøke hvor mye jekken din tåler. Hvis du for eksempel har kjøpt SUV, er det ikke sikkert den gamle jekken tåler vekta av den nye, store bilen, sier Laget.

 

– I tillegg er det veldig viktig å sørge for at jekken står på godt underlag. Det må være slett. Bruk gjerne en plankebit eller en plate til å sette jekken på, legger han til.

 

3. Passe stramme bolter

 

Nå har vi kommet til dekkskifteprosessens mest myteomspunnede operasjon. Hjulbolter som skal løsnes og festes. Til dette vil en muttertrekker være til svært god hjelp. Enten den er luftdrevet eller elektrisk. Liker du nostalgi kan du alltids gjøre det for hånd, med bilens medfølgende hjulvinne.

 

– Du vil sannsynligvis alltid trekke til hjulboltene eller mutterne mer enn nødvendig, hvis du bruker håndkraft. Det er en myte at verksteder trekker til for hardt, slik at det blir vanskelig å få av hjulet hvis uhellet skulle være ute. Muttertrekkere strammer til et forhåndsbestemt moment. Et moment som nok er mindre enn det du klarer selv, når du legger vekta di på hjulvinnen, sier Laget.

 

Det kan være et argument i seg selv for å skaffe en muttertrekker. Og er det ikke et godt argument, er det kanskje en unnskyldning til å kjøpe gøyalt, bråkete verktøy. Også er det mindre slitsomt med en muttertrekker.

 

4. Rulleretning


Mange husker kanskje den gamle metoden for å variere dekkslitasjen. Nemlig at «høyre forhjul» ble til «venstre bakhjul» neste sesong. Det er en metode som kan noteres i glemmeboka, eventuelt i minneboka, ifølge Geir Laget.

 

– De aller fleste moderne dekk kommer med en rulleretning, som ofte er indikert med en pil på dekket. Da sier det seg selv at plasseringen begrenses. Med en bestemt rulleretning blir det enten foran eller bak, sier han.

 

5. Dekkvask


Når du har fått sommerdekkene av og satt vinterdekkene på, er det lurt å vaske sommerdekkene godt.

 

Bruk gjerne dekk- og felgrens, men sørg for å skylle av disse produktene skikkelig. Verken gummien i dekkene eller aluminiumen i felgene har godt av at kjemikaliene i disse stoffene blir liggende.

 

I tillegg er det lurt å være forsiktig med de fine felgene når du vasker hjulene. Ikke sleng dem rundt på belegningssteinen eller asfalten. Det er nesten overraskende lett å lage stygge hakk i moderne aluminiumsfelger.

 

6. Trykk og stram

Vinterdekkene er på, sommerdekkene er stablet pent bort og verktøyet er ryddet. Da er det vel bare å nyte gliset i høstsola?

 

– Nå kommer snart historiene om folk som blir forbikjørt av hjulene sine til å dukke opp. De aller fleste glemmer å etterstramme hjulboltene. «Kom innom så etterstrammer vi», sier de på verkstedene, men nesten ingen kommer innom igjen, sier Geir Laget.

 

Etter å ha kjørt fem til ti mil på de nymonterte dekkene er det alltid lurt å sjekke at alt sitter stramt.

 

– Og du, husk å sjekke at vinterdekkene har riktig lufttrykk. På de fleste nyere biler finner du riktig lufttrykk i dørkarmen på førerdøra, avslutter Geir Laget.

 

God tur!

 

 

Artikkelen er produsert av Brand Studio i samarbeid med AJ Produkter.

 

Merkelapper for denne artikkelen