To personer i et fellesområde som gir rom for samhandling

På denne måten kan hybridarbeid gi enda bedre resultater

Å gi ansatte frihet til å bestemme hvor de vil jobbe i fra, er den nye normalen i mange virksomheter. I noen bransjer er det til og med helt avgjørende for å tiltrekke seg de beste hodene.
Så hvordan går du frem for å skape en velfungerende hybrid arbeidsplass – og hvilke utfordringer finnes? Her er noen tips som kan hjelpe organisasjonen din til å lykkes med hybridkontor.
Møterom med svart bord og grå stoler
Lyddempende sofa

Alle vinner på hybridarbeidet

I nær fremtid forventes den gjennomsnittlige kontorarbeideren å være på kontoret mindre enn ti dager i måneden. Samtidig forventes de fleste møter å ha minst én deltaker på videosamtale. Men hva er det da som gjør hybridarbeid så attraktivt? Svaret er selvfølgelig alle fordelene det gir – både for arbeidstakere og arbeidsgivere.

Nøkkelområdene for hybridarbeid

For å lykkes med hybridarbeidet må det legges til rette for det:

Arbeidsmiljøet – på både kontoret og eksternt
Ledelsen – tillit, delt ansvar og klare retningslinjer
Lounge på arbeidsplassen

Arbeidsmiljøet

For at hybridarbeid skal fungere i praksis, kreves det en gjennomgang av arbeidsmiljøet til den enkelte arbeidstaker, enten den er på kontoret eller hjemmekontoret.

Hjemmekontor: Arbeidsmiljøet er arbeidsgivers ansvar, uavhengig av hvor arbeidet utføres. Siden det er vanskelig å holde styr på om arbeidstaker har et ergonomisk hjemmekontor, er det et godt utgangspunkt å begynne der.

Rom for samhandling: Så hva får en arbeidstaker til å bytte hjemmekontoret for en dag på kontoret? Å møte kolleger for å jobbe kreativt og drive prosjekter fremover er både enklere og hyggeligere når man er i samme rom. Skal kontoret bli et knutepunkt for samarbeid, trengs det rom som kan støtte opp om dette arbeidet. Kanskje på bekostning av kontorlandskapet eller «det store konferanserommet»? Fordelen med flere små møterom er at flere prosesser kan pågå parallelt. Små møterom kan også fungere som stillesoner for de som har behov for å jobbe konsentrert.

Din egen arbeidsplass: Det er god ergonomi å endre arbeidsstilling eller arbeidsstasjon når kroppen sier i fra. Finnes det muligheter for å heve eller senke skrivebordet, sette seg i et stillerom eller en trivelig kantine – med større fleksibiliteten øker både komforten og ikke minst lysten til å være der.

Teknologi og møbler: Hybridarbeid krever at det er like enkelt å møtes fysisk som digitalt. Dette krever igjen at riktig møteteknologi installeres – gjerne i flere rom. Møbler gjerne rommene slik at alle føler seg tilstede i møtene, uansett hvor de er. Trapesformede møtebord eller det å flytte skjermen mot langsiden av bordet anbefales, da det gjør at alle ser hverandre tydeligere og få god kontakt.

Lett å sosialisere: Utsiktene til sosialt samvær har alltid trukket folk til kontoret og er viktig for å skape en vi-følelse. For en hybrid arbeidsplass er det ekstra viktig å gi plass til gode møteplasser for ideutveksling og gode samtaler. Når komforten er god har kreativiteten en tendens til å flomme. Alt som kreves er noen komfortable sofaer og lenestoler med noen passende bord – og nærhet til kaffetrakter og vannmaskin, resten ordner seg selv.
To kvinner i fellesarealer
Kvinne som sitter på en grå kontorstol

Lederskap

Som leder kan det være vanskelig å gi slipp på kontroll og gi tillit. Det krever en sterk tro på arbeidstakers evne til selv å planlegge og gjennomføre sine oppgaver. Samtidig er gjensidig tillit og ansvar en forutsetning for at hybridarbeid skal fungere, og for å få ansatte som vokser i sine roller.

Slipp kontrollen: Som leder er det viktig å slutte å se på arbeid som et sted, men heller som noe man gjør. Da blir geografi og tidspunkt for når arbeidet er gjort mindre viktig. Gir du ansatte de rette forutsetningene for å gjøre en god jobb og frihet under ansvar, vil både tilfredshet og produktivitet øke – samt sannsynligheten for at du vil være lojal mot arbeidsplassen.

Fordel ansvar: Den nye moderne arbeidsplassen krever ikke bare en ny type ledelse, den krever også at hver enkelt medarbeider tar sin del av ansvaret. Et slags samarbeid, om du vil. Og ansvaret omfatter selvsagt både egen arbeidsinnsats, samarbeidet, kulturen og de felles målene innad i konsernet. Det er en for alle, alle for en.

Klare retningslinjer

Det er viktig med en tydelig struktur og sette klare regler for hvor ofte ansatte forventes å være på kontoret, hva de skal gjøre når de jobber hjemmefra og hvordan samarbeid skal foregå. Det kan og være greit å ha planer for kompetanseoverføring og intern kommunikasjon. Og – kanskje viktigst – sørge for at alle respekterer hverandres tid.

Nå har du kontroll på noen områder som må forberedes for at overgangen til hybridarbeid skal gå problemfritt. Nå er det opp til deg og dine ansatte å ta neste steg. Lykke til!

Få hjelp av våre innredningseksperter!

I AJ Produkter er vi alltid der for å hjelpe deg med innredningsløsninger tilpasset behovene som bedriften din har. Kontakt oss dersom du lurer på hvilket stoff du skal velge, du trenger inspirasjon eller vil se hvilke alternativer som kan passe lokalene dine best. Vi viser deg mulighetene!
Sektor
Din meldingVedlegg
Ved å sende henvendelsen bekrefter jeg samtidig at jeg har lest personvernerklæringen.

Få nyheter og inspirerende artikler rett i innboksen!

Vil du lese om produktnyheter og få våre beste tips til hvordan du kan gjøre arbeidsplassen din litt bedre? Meld deg på vårt nyhetsbrev og vær først til å motta våre beste tips, inspirerende artikler og tilbud - helt gratis!
Vent litt, takk...
*Ved å melde meg på nyhetsbrevet bekrefter jeg samtidig å ha lest personvernerklæringen.