6 steg for bedre lagerflyt

Det er en tydelig sammenheng mellom fornøyde kunder – som fortsetter å handle hos deg – og et velfungerende lager. Ting som skjærer seg på lageret leder gjerne til forsinkelser og feilleveranser, og noen ganger til og med skader på varer. Ettersom dette kan få kundene til å velge andre leverandører finnes det gode argumenter for å sjekke hvordan lagerflyten fungerer – og raskt gjøre noe med eventuelle mangler.

Ha storselgerne i nærheten

Er de høy- og lavfrekvente varene plassert på riktig sted? For at lagermedarbeiderne skal slippe å bruke tid på unødvendig mange og lange transporter bør populære varer stå lett tilgjengelig, ikke innerst i lokalet. Det samme gjelder i et kjøkken: kjøkkenkniver og kaffemaskiner som ofte er i bruk står gjerne på kjøkkenbenken, mens glass og tallerkener står i skapet. Fonduesettet står i boden. Med tilsvarende planlegging blir lagerarbeidet raskt mer effektivt. Hver ting på sin plass – det er ingen andre steder hvor dette er mer fordelaktig enn på lageret.

Har du plass til å snu deg?

Når er lageret fullt? For enkelt å kunne ta imot og plassere innkommende varer på riktig sted, er en fyllingsgrad på 80–85 % ideelt. Da har du et stort, ledig lagerareal som kan brukes til fortløpende omrokkering i forbindelse med leveransetopper. At spillerommet er mindre noen ganger gjør ingenting. Men dersom det blir en vane blir det daglige arbeidet vanskeligere – og da kommer kostnadene krypende. Da har du to alternativer: Enten optimalisere gulvflaten og øke lagerkapasiteten med flere hyllereoler, eller skaffe et større lokale.

Hold innredningen løpende oppdatert

Har godset dere håndterer forandret seg? Og er forandringen varig? Da må det gjøres noe. Nøkkelen til en effektiv lagerhåndtering er å ha utstyret tilpasset til godset – en justering som bør gjøres fortløpende. Dersom deler av sortimentet er blitt mindre, men fortsatt ligger på hyller som er tilpasset de tidligere, større målene, lagrer du mye luft. Samtidig umuliggjøres en økning av lagerkapasiteten. Men om hyllenes dybde tilpasses til de nye forutsetningene frigjøres gulvplass til flere hyllereoler – og økt kapasitet.

Et annet tips for å få mer ut av lageret ditt er å utnytte takhøyden til det fulle. Tenk også på at veldig dype og høyt plasserte hyller gjør det vanskeligere å komme til for plukkerne.

Forenkle jobben på lageret

Har kundesenteret merket et økt antall klager som går på feilplukk og varer med skade i det siste? Da er det på tide å se over lagerpersonalets arbeidsforhold, der unødvendig lange transportveier og tungvinne plukkrutiner kan skape mange utfordringer. Når muligheten til å styre sitt eget arbeid hindres av omstendigheter som den enkelte ikke kan påvirke blir følgene ofte stress. Dette stresset kan lett føre til feil i arbeidet – som kundene etter hvert oppfatter som slurv eller sviktende kvalitet.

De ansattes velvære påvirker hele virksomheten. Å gi dem forutsetningen for å gjøre en bra jobb er følgelig en investering i både kvalitet og effektivitet.

Sørg for å ha de riktige hjelpemidlene

Hva gjør man for å forenkle jobben på lageret? Mye handler om å ha orden og vinne tid. Førsteprioritet er å gi hvert produkt sin egen plass i hyllene, merke dem tydelig og gjøre dem lette å finne. Det er også viktig å ha et velutstyrt pakkebord i nærheten for å forenkle emballeringen. Tenk på å ha flere slike bord slik at ingen må vente på tur – en unødvendig tidstyv.

Vogner, traller og løftehjelpemidler har doble funksjoner, gjennom å både forenkle arbeidet og sikre god ergonomi. Strategisk plasserte miljøstasjoner er også bra. Da kan brukt emballasje og annet avfall gå rett til gjenvinning, samtidig som dere unngår at søppel hoper seg opp og forårsaker stopp i transportgangene.

Gi kundene det de vil ha

Er dere noen ganger nødt til å avslå henvendelser fordi lageret ikke har kapasitet? Hender det også noen ganger at den aktuelle leveringstiden er så lang at kundene gir opp og går til konkurrenten? Dette er gode grunner til å gjøre noe for å snu utviklingen og skape et lager som kan opprettholde det servicenivået som kundene forventer.

Uansett om du vil løse et problem eller bare vil vite hvilke lagerprodukter som blir best, så kan våre lagereksperter være til hjelp. Vi har som mål å gi deg en optimal lagerløsning ut i fra dine behov. Ingen oppdrag er for små eller for store for oss. Ta kontakt med oss, så har du allerede kommet et steg nærmere en gjennomtenkt lagerløsning, som både kunder og medarbeidere blir fornøyde med.

Få hjelp av våre innredningseksperter!

I AJ Produkter er vi alltid der for å hjelpe deg med innredningsløsninger tilpasset behovene som bedriften din har. Kontakt oss dersom du lurer på hvilket stoff du skal velge, du trenger inspirasjon eller vil se hvilke alternativer som kan passe lokalene dine best. Vi viser deg mulighetene!
Sektor
Din meldingVedlegg
Ved å sende henvendelsen bekrefter jeg samtidig at jeg har lest personvernerklæringen.

Få nyheter og inspirerende artikler rett i innboksen!

Vil du lese om produktnyheter og få våre beste tips til hvordan du kan gjøre arbeidsplassen din litt bedre? Meld deg på vårt nyhetsbrev og vær først til å motta våre beste tips, inspirerende artikler og tilbud - helt gratis!
*Ved å melde meg på nyhetsbrevet bekrefter jeg samtidig å ha lest personvernerklæringen.