- AJ Produkter
- Artikler og guider
- Tips og trender
- Alt du trenger å vite om hybridkontoret

Alt du trenger å vite om hybridkontoret
Hybridarbeid betyr at du jobber delvis hjemmefra eller fra et sted utenfor kontoret og delvis fra kontoret. Du kan veksle mellom stedene du arbeider fra. Hybridkontor er verken eller, det er begge deler. Det er behovet ditt der og da som bestemmer hvor kontoret ditt skal være. Noen ganger passer det best å jobbe hjemmefra, andre ganger på kontoret og noen dager kan en kafé eller et sted for samarbeid passe bra.
Fra et HR-perspektiv
Vi spurte en HR-ekspert om hvordan det er å jobbe på et hybridkontor. Se Else-Maries svar og tips til noen av de viktigste spørsmålene.
Hvilke fordeler gir hybridarbeid?
Hybridkontoret gir nye muligheter
Fleksible løsninger gjør hverdagen enklere – både for ansatte og arbeidsgivere. Ansatte får større frihet til å velge hvor de vil bo og jobbe, noe som gjør det lettere å få kabalen til å gå opp i en travel hverdag. Samtidig kan virksomheten redusere behovet for store kontorlokaler, noe som gir lavere kostnader.
Mer fokus og færre forstyrrelser
Uten forstyrrelser fra åpne kontorlandskap, støy og småprat, blir det lettere å fordype seg i oppgaver som krever fokus. Dette kan ikke bare øke produktiviteten, men også redusere stress og gi en bedre arbeidsflyt gjennom dagen.
Fleksibilitet blir et konkurransefortrinn
Muligheten til å jobbe fra ulike steder er i ferd med å bli et krav fra arbeidssøkere. For mange er fleksibilitet avgjørende når de velger ny arbeidsgiver. Bedrifter som tilbyr dette, stiller sterkere i kampen om talentene – og får samtidig mulighet til å rekruttere fra hele landet, ja, til og med globalt.

Et blikk inn i fremtiden
Vi har sett på trendene som har oppstått og hva vi kan anse som de største forandringene i tiden fremover med hybridkontoret. Les artikkelen vår her.
Hvilke utfordringer gir hybridkontor?
IT-sikkerhet må fortsatt stå høyt på agendaen
Når hybridarbeid blir mer vanlig, er det lett å miste fokus på sikkerhetsutfordringene. Men nettopp da er det ekstra viktig å sikre trygge løsninger for både data og brukere, uansett hvor de jobber fra.
Synlighet gir fordeler – og kan skape forskjeller
Forskning viser at ansatte som er fysisk til stede på kontoret ofte får bedre lønnsvilkår og flere fordeler, rett og slett fordi de er mer synlige for ledere og kolleger. For å unngå forskjellsbehandling er det viktig å jobbe aktivt for like muligheter – uavhengig av arbeidssted.
God oppfølging er avgjørende
Det kan være krevende å inkludere alle, særlig når ansatte jobber fra ulike steder. Derfor er det viktig med tydelige rutiner for kommunikasjon og beslutninger
Når du ikke møter alle ansatte hver dag, blir det ekstra viktig å følge med på hvordan de har det og hvordan arbeidet går. Samtidig må oppfølgingen tilpasses den enkeltes behov – det finnes ingen én løsning som passer for alle.
Hvilke utfordringer er mest vanlige med digitale hybridmøter?

Digitale møter
Nøkkelområdene for hybridarbeid

Arbeidsmiljøet
For at hybridarbeid skal fungere i praksis, kreves det en gjennomgang av arbeidsmiljøet til den enkelte arbeidstaker, enten den er på kontoret eller hjemmekontoret.
Hjemmekontor: Arbeidsmiljøet er arbeidsgivers ansvar, uavhengig av hvor arbeidet utføres. Siden det er vanskelig å holde styr på om arbeidstaker har et ergonomisk hjemmekontor, er det et godt utgangspunkt å begynne der.
Rom for samhandling: Så hva får en arbeidstaker til å bytte hjemmekontoret for en dag på kontoret? Å møte kolleger for å jobbe kreativt og drive prosjekter fremover er både enklere og hyggeligere når man er i samme rom. Skal kontoret bli et knutepunkt for samarbeid, trengs det rom som kan støtte opp om dette arbeidet. Kanskje på bekostning av kontorlandskapet eller «det store konferanserommet»? Fordelen med flere små møterom er at flere prosesser kan pågå parallelt. Små møterom kan også fungere som stillesoner for de som har behov for å jobbe konsentrert.
Din egen arbeidsplass: Det er god ergonomi å endre arbeidsstilling eller arbeidsstasjon når kroppen sier i fra. Finnes det muligheter for å heve eller senke skrivebordet, sette seg i et stillerom eller en trivelig kantine – med større fleksibiliteten øker både komforten og ikke minst lysten til å være der.
Teknologi og møbler: Hybridarbeid krever at det er like enkelt å møtes fysisk som digitalt. Dette krever igjen at riktig møteteknologi installeres – gjerne i flere rom. Møbler gjerne rommene slik at alle føler seg tilstede i møtene, uansett hvor de er. Trapesformede møtebord eller det å flytte skjermen mot langsiden av bordet anbefales, da det gjør at alle ser hverandre tydeligere og få god kontakt.
Lett å sosialisere: Utsiktene til sosialt samvær har alltid trukket folk til kontoret og er viktig for å skape en vi-følelse. For en hybrid arbeidsplass er det ekstra viktig å gi plass til gode møteplasser for ideutveksling og gode samtaler. Når komforten er god har kreativiteten en tendens til å flomme. Alt som kreves er noen komfortable sofaer og lenestoler med noen passende bord – og nærhet til kaffetrakter og vannmaskin, resten ordner seg selv.
Lederskap
Gjensidig tillit og ansvar en forutsetning for at hybridarbeid skal fungere, og for å få ansatte som vokser i sine roller.
Slipp kontrollen: Som leder er det viktig å slutte å se på arbeid som et sted, men heller som noe man gjør. Da blir geografi og tidspunkt for når arbeidet er gjort mindre viktig. Gir du ansatte de rette forutsetningene for å gjøre en god jobb og frihet under ansvar, vil både tilfredshet og produktivitet øke.
Fordel ansvar: Den nye moderne arbeidsplassen krever ikke bare en ny type ledelse, den krever også at hver enkelt medarbeider tar sin del av ansvaret. Et slags samarbeid, om du vil. Og ansvaret omfatter selvsagt både egen arbeidsinnsats, samarbeidet, kulturen og de felles målene innad i konsernet.

Våre beste tips for hybridarbeid?
Retningslinjer
Les mer

Undersøkelse
Få tilbakemeldinger på dine ansattes erfaringer med å jobbe på hybridkontor. Vi har laget en undersøkelse med spørsmål som du kan bruke til å ta pulsen på hybridarbeidet. Du kan plukke og mikse spørsmålene som passer bedriften din best. Last ned undersøkelsen
Få nyheter og inspirasjon rett i innboksen
Abonner på nyhetsbrevet og motta tilbud og tips om hvordan du kan forbedre arbeidsmiljøet for deg og dine ansatte. Det er helt gratis, og du kan enkelt melde deg av når som helst.*Når du abonnerer på nyhetsbrevet vårt, samtykker du til vår personvernpolicy.