
Vi skapte et nytt kontor til CC Höganäs i rekordfart!
I den situasjonen henvendte de seg til AJ Produkter, for å få hjelp med både selve innredningsløsningen og med alt det praktiske, som å velge passende møbler og sørge for at de riktige tingene kom på rett sted til rett tid.


Oppdraget
Et tomt rom med fire vegger skulle forvandles til et innbydende og velfungerende kontormiljø. Oppdraget inkluderte møbler og interiør med ulike funksjoner i et moderne kontor: en innbydende entré, individuelle kontorplasser, et konferanserom og flere mindre grupperom, et felles lunsjrom og et arkiv- og kopirom.
Arbeidsprosessen
Vår ansvarlige prosjektselger hadde innledningsvis flere samtaler med kunden for å danne et godt bilde av behov og ønsker. Basert på denne kunnskapen utviklet vi ulike planløsninger og forslag til møbler presentert i 3D som tydelig visualisert den ferdige løsningen. Da kunden var fornøyd, både med planløsning og estimert pris, sørget vi videre for at alle deler ble bestilt, levert og til slutt montert på stedet. Helt i rute med avtalt tidsskjema.

Fire utfordringer…
- Tid. Vi hadde mindre enn tre måneder på oss fra prosessen startet med å skissere forslag til en løsning til alt skulle være montert og på plass i lokalet.
- Planløsningen. De ansatte hadde opprinnelig sitt eget kontor som de trivdes godt med. En stor forskjell nå var at det var begrenset med vegger, og de ansatte måtte derfor bli samlet i et åpent kontorlandskap.
- Budsjettet. Ingenting skulle bli med videre fra det gamle kontoret, så mange nye møbler måtte inkluderes i vårt forslag. I tillegg til å oppfylle både økonomiske og ergonomiske krav måtte den nye innredningen også være i samsvar med Höganäs Kakel sin profil.
- To-trinns raketten. Planen var at selskapet skulle være i de midlertidig lokalene i litt under to år, for så å komme seg videre til det endelige lokalet i en annen del av Helsingborg. Derfor var det viktig å velge møbler som enkelt kunne bli med videre i flytteprosessen, og som også dannet grunnlaget for innredningen i neste fase.
...og fire løsninger
- Med et godt koordinert prosjektteam og god lagerkapasitet kunne vi raskt produsere alle de forskjellige møblene som kunden ønsket. Vår standard levering på 3-5 arbeidsdager er ekstra verdifull i oppdrag som dette.
- De ulike avdelingene (salg, kundeservice, økonomi osv.) ble plassert i grupper i det åpne rommet, men fortsatt i nærheten av de andre funksjonene i rommet som da ivaretok en god kommunikasjonsflyt. Lydabsorberende bord- og gulvskjermer skapte en privat sone rundt hver arbeidsplass for å fremme trivsel og arbeidsro.
- Våre møbelserier kjennetegnes både for høy kvalitet og gjennomtenkt design, og er også et prisgunstig alternativ. En total løsning som vi vet er attraktivt for kunden.
- Bredden og kvaliteten på vårt sortiment gjør det enkelt å finne de riktige produktene, både når det gjelder form, farge og størrelse. Det blir da lettere å skape et helhetlig design, som også kan videreutvikles over tid og ved endring av behov.

Sterkere samhold
Mindre rom i lokalet ble omgjort til grupperom. En praktisk løsning når de ansatte har behov for å ta telefonsamtaler, delta på videomøter eller samarbeide i grupper uten å forstyrre andre kolleger.I tillegg til at de ansatte ikke lenger hadde sitt eget kontor ble av lunsjrommet den største endringen for de ansatte. Tidligere satt de rundt mindre bord med sine nærmeste kolleger og hadde egentlig sjelden kontakt med de andre. I tråd med den nye åpne løsningen foreslo vi et stort langbord med plass til alle ansatte. Naturlig økte dette det sosiale samholdet på tvers av avdelingene.

Resultatet
Vi vant oppdraget fordi vi hadde en forståelse for selskapets utfordring, presenterte en komplett løsning som oppfylte alle ønsker og kunne levere raskt – innen gitte rammer for tid og budsjett. Vi klarte å utnytte forholdene i lokalet og skapte et åpent og funksjonelt kontorlandskap, som ivaretok de ansattes behov for skjerming og arbeidsro ble. Vi oppfylte også ledelsens ønske om en enklere kommunikasjon mellom avdelingene, for å få en mer effektiv arbeidsflyt.
Resultatet taler for seg selv – alle er fornøyd med både interiøret og kvaliteten på produktene. Kontorets moderne stil formidler hvordan Höganäs Kakel ønsker å fremstå ovenfor kunder og leverandører som kommer innom, og løsningen kan enkelt flyttes videre og utvides om det blir behov når det blir tid for å begynne på neste fase.

