Innredningstips for NPF-tilpasning av klasserommet

Innredningstips for NPF-tilpasning av klasserommet

I skolen blir barn stilt overfor nye og høye krav – som ofte er urimelige for barn med ADHD, autisme og dysleksi osv. Presset på barna for å tilpasse seg skolens standard øker stress og forverrer bare symptomene deres. Ved å snu på det og tilpasse skolen til elever med NPF, blir det en bedre skolehverdag for alle.

Fordelen med å NPF-sikre klasserommet

En skole som er innredet for å passe barn med NPF, passer for alle. Tydelighet og god struktur, som er viktig for mange barn med ADHD og autisme, er for eksempel like gunstig for alle elever og alt personale. Her gir vi noen innredningstips som hjelper deg med å innrede klasserommet NPF-tilpasset. 

I tillegg til vanlig klasseromsinnredning bør du også ha:

  • Grupper av bord til samarbeid
  • Plasser for individuelt arbeid
  • En plass for felles samling

Eksempler på møbler som bør være en del av den normale klasseromsinnredningen, sammen med bord og stoler:

  • Portable skjermer
  • Krakker med rund fot
  • Hørselsvern
  • Pedaltrener

Utform læringsmiljøet riktig fra start

NPF-sikring av skolens miljøer kan begynne allerede i designstadiet. Tenk for eksempel på hvilke atferder stedet oppfordrer til. En lang korridor signaliserer løping, så barn med NPF kan ha vanskeligheter med å forstå hvorfor løping i korridoren ikke er tillatt. Kantina er et stort, åpent sted hvor lydnivået blir høyt – så hvorfor skal man snakke lavt? Ved å designe miljøet på en annen måte er det mulig å styre atferden i større grad. En hotellounge har dempet belysning, matter og myke møbler for å signalisere lavt samtalenivå – samme tenkning kan brukes på skolen. 

Praktiske tips for en NPF-tilpasset skole

  • Skriv opp dagens agenda. Forklar formålet med den aktuelle timen og gjennomgå arbeidsoppgavene slik at elevene vet hvor mye som forventes, hva skal de gjøre og hvor mye tid har de. 

  • Ha orden og system. Elever med NPF ønsker gjerne at hver ting ligger på fast plass. Oppbevaring som er tydelig merket skaper mindre rot. Ting som ligger fremme kan være distraherende, men når de er lagt i respektive skuffer blir synsinntrykkende færre.

  • Ha bestemte sitteplasser. Det er vanskelig å velge bort sine venner, selv om det forstyrrer både eget arbeid og andres. Risikoen for å måtte sitte alene finnes også. At læreren derfor bestemmer hvor hver elev skal sitte, minimerer bekymringsmomentene.

Oppsummering

NPF-sikring av klasserommet har fordeler for alle elever. Den enkleste måten er å dele inn klasserommet i soner. Det gir elevene muligheten til å finne en arbeidsplass som fungerer best for dem og å variere seg. Den auditive og visuelle miljøet er minst like viktig. I tillegg til å forbedre innredningen, er kunnskap om NPF og god planlegging avgjørende for en NPF-tilpasset skolegang.

Vi hjelper deg med å NPF-tilpasse skolen!
Trenger du inspirasjon eller hjelp med et prosjekt for å NPF-sikre ditt skolemiljø? AJ Produkter har et dedikert team av innredningseksperter for skole og offentlig forvaltning som gjerne hjelper deg. 

Send en mail eller ring oss på 67 02 42 00

Mail oss

FAQ

I en NPF-tilpasset skole er forutsetningene til stede for at alle elever skal klare kunnskapskravene og utvikle seg, uavhengig av om de har en NPF-diagnose eller ikke. Både det fysiske miljøet og padagogikken er tilpasset elever som trenger hjelp til å klare en hel skoledag eller konsentrere seg om i timen. 
  • Konsentrasjon
  • Beholde oppmerksomhet
  • Samhandle med andre mennesker
  • Forstå sosiale koder
  • Innlæring og hukommelse
  • Motorikk
  • Uttrykke seg muntlig og skriftlig
  • Planlegge og sortere
  • Skille mellom viktig og uviktig
  • Impulskontroll 
ADHD, ADD, AST (autismespekterforstyrrelser), Tourettes syndrom, OCS (tvangslidelser) og tale- og språkforstyrrelser, for eksempel dysleksi og dyskalkuli. Samvariasjon, det vil si at man har mer enn en diagnose, er vanlig. 
ADHD er den vanligste NPF-diagnosen, etterfulgt av autisme (hele spekteret) og Tourettes syndrom.