Kunsten å gi og ta imot konstruktiv kritikk

Kunsten å gi og ta imot konstruktiv kritikk

Kritikk kan være et følsomt tema, spesielt på arbeidsplassen. De færreste liker å bli kritisert, men tilbakemeldinger er en fin mulighet til å utvikle seg. Enten du er leder eller ansatt, er det viktig å kunne både gi og motta konstruktive tilbakemeldinger. Hvis det gjøres riktig, kan samarbeidet og forståelsen av den andres arbeidssituasjon forbedres. Konstruktiv kritikk er et verdifullt verktøy for å oppnå positive endringer på både et personlig og organisatorisk nivå.

Hva er kritikk?

Kritikk er et negativtladd ord som ikke høres hyggelig ut for de fleste. Det er ikke så rart, for hvem liker å bli kritisert? Kritikk kan defineres som «angripe noen ved å påpeke feil eller unøyaktigheter» eller «evaluerende vurdering av meritter og ulemper». Dette gjør at kritikk også kan være anerkjennende. Kort fortalt er kritikk en eller flere personers vurdering av andres arbeid, resultat eller prestasjon. Kritikk kan være både positivt og negativt. Ofte brukes ordet tilbakemelding i stedet fordi de fleste opplever det som vennligere. 

Hvordan gir du kritikk?

Tenk nøye gjennom hva du ønsker å formidle til din kollega. Er det virkelig relevant kritikk eller er det du selv som misliker arbeidssituasjonen din og leter etter feil? Hva kan du selv gjøre for å få ting til å fungere bedre?

Meningen med konstruktiv kritikk er at den skal hjelpe mottakeren til å utvikle seg. Det er viktig at du tar tak i de tingene som fungerer godt. Altfor ofte glemmer vi å gi ros når alt går på skinner og arbeidet er gjort riktig og i tide. Når du påpeker ting som kan gjøres bedre, må du også forklare hvorfor og være forberedt på å diskutere hvordan den ansatte skal gå frem. Det kan være behov for endringer som ligger utenfor den enkelte ansattes kontroll. For et trygt og kreativt arbeidsmiljø er det viktig å lytte til hverandre og prøve å forstå den andres synspunkt.

Tenk på dette når du gir kritikk:

  • Ros kan gis foran andre, men negativ kritikk må alltid gis privat.
  • Fokuser på det positive når du gir konstruktiv kritikk.
  • Ikke gjør personlige angrep, vær alltid saklig.
  • Husk at målet er å hjelpe din medarbeider og kollega til å bli enda bedre i oppgavene sine.
  • Avslutt alltid med noe positivt!

Gi kritikken til personen det gjelder

Ikke gå rundt og snakk bak ryggen til personen du tenker må bedre arbeidsinnsatsen sin. Det resulterer ikke i endring i personens innsats, men skaper et negativt arbeidsmiljø. Mange synes det er ubehagelig å kritisere noen andre, men har samtidig et behov for å uttrykke sin misnøye. Gi heller direkte til personen det gjelder og forklar hvordan ditt arbeid blir påvirket. La den andre parten forklare sin side av situasjonen og prøv å finn en løsning sammen. Hvis du føler at meningene dine ikke kommer gjennom, bør du snakke med lederen din – slik at hen kan hjelpe deg med å løse situasjonen. 

Tips! Sandwichmetoden

Har du hørt om sandwichmetoden? Det er enkelt og fungerer ofte bra. Start med å ta opp positive ting. Etter det gir du kritikken din på en mest mulig konstruktiv måte og avslutter så med noe positivt.

Oppsummering

Kritikk kan være både positiv og negativ. Gjør tilbakemeldinger til en naturlig del av arbeidsuken. Gi konstruktiv og gjennomtenkt kritikk. Vurder alltid om kritikken er nødvendig før du gir den. Gi alltid mer positiv enn negativ kritikk. Når du får kritikk, prøv å ikke ta det personlig. Vurder om kritikken er berettiget og hva du kan gjøre for å forbedre din måte å jobbe på.

FAQ

Konstruktiv kritikk er å gi tilbakemelding på en prestasjon eller atferd for at en person skal få mulighet til å forbedre seg. Å kritisere handler derimot ofte om negative kommentarer om prestasjon, atferd eller hensikt uten å gi veiledning om hvordan en forbedring er mulig. 
Tilbakemeldinger gir en bekreftelse på at arbeidet som er gjort er lagt merke til, noe som kan oppleves positivt. Når tilbakemeldinger er en naturlig del av arbeidsdagen, kan samspillet mellom medarbeiderne forbedres og forståelsen for hverandres perspektiver økes. 
De som synes det er vanskeligst å få kritikk, har ofte lav selvtillit. Selv om kritikken gjelder for eksempel arbeidsmetoder, kan de oppfatte det som kritikk av seg som person, som får dem til å føle seg dårlige.
Forbered deg og skriv ned klare argumenter for det du ikke synes fungerer. Ta kun opp ting som påvirker din egen arbeidssituasjon. Avtal et møte og kom med tilbakemeldingen i et privat rom.  

Få nyheter og inspirerende artikler rett i innboksen!

Vil du lese om produktnyheter og få våre beste tips til hvordan du kan gjøre arbeidsplassen din litt bedre? Meld deg på vårt nyhetsbrev og vær først til å motta våre beste tips, inspirerende artikler og tilbud - helt gratis!
Vent litt, takk...
*Ved å melde meg på nyhetsbrevet bekrefter jeg samtidig å ha lest personvernerklæringen.