ekskl. mva.
Rask levering
14 dagers åpent kjøp
Faktura for bedrifter
7 års garanti
Kunsten å gi og ta imot konstruktiv kritikk

Kunsten å gi og ta imot konstruktiv kritikk

Kritikk kan være et følsomt tema, spesielt på arbeidsplassen. De færreste liker å bli kritisert, men tilbakemeldinger er en fin mulighet til å utvikle seg. Enten du er leder eller ansatt, er det viktig å kunne både gi og motta konstruktive tilbakemeldinger. Hvis det gjøres riktig, kan samarbeidet og forståelsen av den andres arbeidssituasjon forbedres. Konstruktiv kritikk er et verdifullt verktøy for å oppnå positive endringer på både et personlig og organisatorisk nivå.

FAQ

Konstruktiv kritikk er å gi tilbakemelding på en prestasjon eller atferd for at en person skal få mulighet til å forbedre seg. Å kritisere handler derimot ofte om negative kommentarer om prestasjon, atferd eller hensikt uten å gi veiledning om hvordan en forbedring er mulig. 
Tilbakemeldinger gir en bekreftelse på at arbeidet som er gjort er lagt merke til, noe som kan oppleves positivt. Når tilbakemeldinger er en naturlig del av arbeidsdagen, kan samspillet mellom medarbeiderne forbedres og forståelsen for hverandres perspektiver økes. 
De som synes det er vanskeligst å få kritikk, har ofte lav selvtillit. Selv om kritikken gjelder for eksempel arbeidsmetoder, kan de oppfatte det som kritikk av seg som person, som får dem til å føle seg dårlige.
Forbered deg og skriv ned klare argumenter for det du ikke synes fungerer. Ta kun opp ting som påvirker din egen arbeidssituasjon. Avtal et møte og kom med tilbakemeldingen i et privat rom.  

Få nyheter og inspirerende artikler rett i innboksen!

Vil du lese om produktnyheter og få våre beste tips til hvordan du kan gjøre arbeidsplassen din litt bedre? Meld deg på vårt nyhetsbrev og vær først til å motta våre beste tips, inspirerende artikler og tilbud - helt gratis!
Vent litt, takk...
*Ved å melde meg på nyhetsbrevet bekrefter jeg samtidig å ha lest personvernerklæringen.