ekskl. mva.
Rask levering
14 dagers åpent kjøp
Faktura for bedrifter
7 års garanti
Selvledelse: en nøkkel til personlig og organisatorisk suksess

Selvledelse: Nøkkelen til personlig og organisatorisk suksess

Selvledelse som uttrykk oppstod først på 80-tallet og er i dag en ledelsesmetode som er mer populær enn noen gang. Under pandemien med økt hjemmearbeid ble selvledelse mer vanlig ettersom mange arbeidsgivere ga ansatte større rom til å jobbe mer selvstendig og under eget ansvar. Men i en verden i rask endring trengs også en moderne leder som kan skape fremfor alt psykologisk trygghet for mennesker som jobber med seg selv som ledere. For selv en selvleder trenger lederskap.
  1. Økt ansvar og initiativ: selvledelse innebærer at ansatte tar ansvar for egne arbeidsoppgaver og mål. Dette fører blant annet til økt ansvar, initiativ og engasjement. 
  2. Tilpasninger i et arbeidsmiljø i endring: selvstendige mennesker har ofte evnen til å tilpasse seg endringer og utvikling i arbeidsmiljøet. Dette gjør dem mer fleksible, lærevillige og innovative, noe som er avgjørende for å lykkes i et dynamisk og konkurransedyktig arbeidsmiljø. 
  3. Forbedret stressmestring: ved å jobbe proaktivt med selvledelse kan folk håndtere stress bedre og dermed få en sunn balanse mellom jobb og privatliv. 
  4. Styrket teamarbeid og effektivitet: selvstendige mennesker er ofte flinke til å kommunisere og samarbeide, noe som fører til forbedret teamdynamikk og økt effektivitet på arbeidsplassen. 

  1. Risikoen for overbelastning og utbrenthet: hvis personen tar på seg for mye ansvar og ikke setter grenser for arbeidsbelastning og ansvar, kan det føre til en stor belastning. Mangel på tilbakemeldinger og evaluering kan også bidra til utfordringer med å sette grenser for mengden arbeid. 
  2. Vansker med å delegere og akseptere støtte: selvstendige personer kan ha problemer med å delegere ansvar og ta imot hjelp eller støtte fra både kollegaer og ledere.
  3. Økt stress og press fra arbeidsgivere: med større frihet og ansvar kan personer som jobber under selvledelse oppleve at presset for å prestere og levere resultater øke ettersom de blir sett på som en person med ekstra høy arbeidskapasitet. 
  4. Vansker med å jobbe hjemmefra: for selvstyrte personer som jobber mye hjemmefra, blir det lett at grensen mellom jobb og fritid viskes ut ettersom ansvaret for arbeidsmengde og timeplas settes av en selv. 

FAQ

  • God selvledelse innebærer at du tar ansvar for din egen personlige og faglige utvikling, og at du har evnen til å lede deg selv i ulike situasjoner.
  • Som leder for ansatte som jobber under selvledelse, er det viktig å gjøre medarbeiderne komfortable og trygge på å lede sitt arbeid på egenhånd. Det kreves også gjensidig tillit mellom arbeidsplass og ansatte.
  • Volatility (volatilitet) Uncertainty (usikkerhet) Complexity (kompleksitet) Ambiguity (tvetydegihet)
  • Vision (visjon) Understanding (forståelse) Clarity (klarhet) Agility (smidighet)