ekskl. mva.
Rask levering
14 dagers åpent kjøp
Faktura for bedrifter
7 års garanti
Hva er lederskap? Sjef og leder er ikke alltid samme sak

Hva er lederskap? Sjef og leder er ikke alltid samme sak

Ledelse handler om å motivere medarbeiderne og ved å vise hvor organisasjonen er på vei, få alle til å arbeide i samme retning. Ledelse inkluderes ofte i en sjefsrolle, men ikke alltid. Prosjektledere, arbeidsledere, teamledere og lærere er eksempler på yrkesgrupper som utøver ledelse. Det er flere ulike lederstiler og ledelsesteorier basert på studier. Hvilken lederfilosofi som er mest populær har variert gjennom tidene. Situasjonsbestemt lederskap og transformativ ledelse er to vanlige modeller.
Ledelse er en reise, ikke en destinasjon. Så da er det viktig for ledere å fortsette å utvikle teamene sine – og seg selv! Det er derfor jeg elsker å jobbe i AJ, fordi det er mange muligheter for alle til å vokse
Dr. David Bray, administrerende direktør i AJ Products

Ulike lederstiler

Her er eksempler på syv vanlige lederstiler. Det er en fordel å kjenne til de ulike metodene fordi ikke alle organisasjoner er like. Det som fungerer for ett selskap kan være helt feil for et annet. Fremfor alt er mennesker individer, og det gjelder selvsagt både for den som leder og for de som inngår i arbeidslaget.

  • Agilt lederskap – raskt bevegelig: En agil leder gir sine ansatte frihet og støtter dem i å ta initiativ og ta egne beslutninger. Agil ledelse fokuserer på å tilpasse seg raske endringer. Det skaper et miljø som oppmuntrer til kreativitet og innovasjon. 
  • Coachende lederskap – veilederen: En coachende leder hjelper ansatte med å utvikle sine ferdigheter og prestasjoner ved å gi tilbakemelding, stille spørsmål og gi veiledning. På denne måten oppmuntrer leder de ansatte til å ta ansvar for egen utvikling.
  • Situasjonsbestemt ledelse – tilpasset behov: Lederen tilpasser sin atferd til de spesifikke omstendighetene som råder i en situasjon. Situasjonsbestemt ledelse kan være en balanse mellom å være autoritær eller delegativ, avhengig av behovene i en gitt situasjon. behoven i en given situation. 
  • Transformativt lederskap – endring: Her snakker vi om å utfordre og endre den nåværende tilstanden til organisasjonen eller bedriften. En transformativ leder med en klar visjon kan oppmuntre en organisasjon til å ta i bruk en mer innovativ og nytenkende tilnærming til virksomheten.
  • Pedagogisk ledelse – læreren: En pedagogisk leder fungerer som lærer og hjelper sine ansatte med å utvikle nye ferdigheter og kunnskaper. Pedagogisk ledelse innebærer å veilede de ansatte, tydliggjøre hva som kreves av dem og hvordan de skal nå målene.
  • Tillitsbasert ledelse – tillit: Trygghet, ansvar og frihet er viktige ord i tillitsbasert ledelse. Her skaper lederen et miljø der ansatte føler seg trygge og har tillit til lederens beslutninger og retning. De ansatte gis mye ansvar og frihet, og lederen viser oppriktig interesse og omtanke for dem.
  • Karismatisk ledelse – den visjonære: Karismatiske ledere skaper entusiasme hos sine ansatte og skaper engasjement for å følge med mot visjoner og mål og lede dem til å jobbe mot dem. Karismatisk ledelse er avhengig av en leders personlighet og karisma for å inspirere og motivere medarbeidere.
For å kunne fungere som en god leder trengs kunnskap blant annet innen økonomi, rekruttering, arbeidsrett og arbeidsmiljø. Personlige egenskaper som gode kommunikasjonsevner er også viktig.
Floraen av ledelsesfilosofier er enorm. Her er noen vanlige: agilt, coachende, pedagogisk, transformativ, situasjonsbetinget, tillitsbasert og karismatisk.
I endring kan transformativ ledelse med en klar visjon være det rette, eller agil ledelse som fokuserer på tilpasning og raske endringer. I en mer forvaltende fase kan tillitsbasert ledelse bidra til motivasjon og engasjement. Og ikke minst handler ledelse om å utnytte lederens personlige forutsetninger.
I endring kan transformativ ledelse med en klar visjon være det rette, eller agil ledelse som fokuserer på tilpasning og raske endringer.
I en mer forvaltende fase kan tillitsbasert ledelse bidra til motivasjon og engasjement. Også her handler det om å utnytte de personlige egenskapene som finnes i lederen.
Medarbeiderskap innebærer at de ansatte får en mer aktiv og ansvarlig rolle på arbeidsplassen.
En arbeidsleder leder og fordeler oppgaver. Arbeidsledere har vanligvis ikke personalansvar slik som sjef har.

Få nyheter og inspirerende artikler rett i innboksen!

Vil du lese om produktnyheter og få våre beste tips til hvordan du kan gjøre arbeidsplassen din litt bedre? Meld deg på vårt nyhetsbrev og vær først til å motta våre beste tips, inspirerende artikler og tilbud - helt gratis!
Vent litt, takk...
*Ved å melde meg på nyhetsbrevet bekrefter jeg samtidig å ha lest personvernerklæringen.