ekskl. mva.
Rask levering
14 dagers åpent kjøp
Faktura for bedrifter
7 års garanti
Situasjonsbestemt ledelse

Fra teori til praksis: Implementering av situasjonsbestemt ledelse

Innenfor organisasjonsteori er situasjonsbestemt ledelse en modell basert på at lederen tilpasser handling og arbeidsmåte til hver enkelt medarbeiders nåværende situasjon. På 60-tallet skapte Paul Hersey og Ken Blanchard en lederskapsmodell som siden har utviklet seg. Modellen bygger på ideen om at hensiktsmessig lederatferd avhenger av medarbeiderens grad av motivasjon, kompetanse, erfaring og interesse for å ta ansvar.
  • U1 – Lav komeptanse og høyt engasjement. Denne personen er entusiastisk til arbeidet sitt, men har liten eller ingen erfaring.
  • U2 – Lav eller noe kompetanse og lavt engasjement. Den skuffede og passive medarbeideren som mangler motivasjon.
  • U3 – Moderat til høy kompetanse og varierende engasjement. God i jobben, men usikker på evnen.
  • U4 – Høy kompetanse og høyt engasjement. Den selvstendige og resultatorienterte medarbeideren som også er selvgående.
  • S1 – Instruktiv lederstil. Veldig instruerende og lite støttende oppførsel. Lederen forklarer hvordan oppgavene skal utføres.
  • S2 – Veiledende lederstil. Veldig instruerende og meget støttende oppførsel. Lederen forklarer hvorfor og motiverer den ansatte.
  • S3 – Støttende lederstil. Lite instruerende og veldig støttende oppførsel. Ledere og ansatte tar felles beslutninger. Lederen inspirerer og motiverer.
  • S4 – Delegerende lederstil. Lite instruerende og lite støttende oppførsel. Den ansatte har høy grad av selvbestemmelse og stiller med nødvendige ressurser.
  • Denne modellen stiller høye krav til lederen, som må være svært fleksibel og kunne tolke hver enkelt ansatts situasjon riktig.
  • Modellen fokuserer utelukkende på individer, mens det i virkeligheten kan kreves evne til å lede en gruppe fremfor enkeltmennesker.
  • Noen hevder til og med at teorien er utdatert og ikke fungerer i en moderne organisasjon.
  • Mange mener tankegangen om å tilpasse ledelsen til den ansattes situasjon er et godt utgangspunkt for en leder.
  • Modellen spesifiserer hvordan en leder skal oppføre seg i vanlige situasjoner.
  • Når situasjonen tilsier det, er det klart for lederen å tre inn i en styrende rolle og samtidig gi den enkelte medarbeider selvbestemmelse når alt fungerer som det skal.

FAQ

  • Innenfor situasjonsbestemt ledelse trenger lederen å kunne gi den veiledningen og motivasjonen som den enkelte medarbeider trenger. Det betyr også å gi tilbakemelding på den ansattes prestasjoner.
  • Det er fire ledelsesmetoder (definert av den ansattes ferdighet/engasjement: Instruerende, veiledende, støttende og delegerende.
  • Organisasjonsteori er læren om organisasjoner. Organisasjonsteori handler om å studere og beskrive organisasjoner, hvordan de er bygd opp og fungerer, samt arbeidsmåter.
  • Kunnskap refererer til at en person vet noe. Med kompetanse menes at personen kan utføre noe.
  • Eksempler på ting som kan være motiverende på jobben er verdsettelse, ansvar, utviklingsmuligheter og muligheter til å påvirke arbeidet.