Situasjonsbestemt ledelse

Situasjonsbestemt ledelse

Innenfor organisasjonsteori er situasjonsbestemt ledelse en modell basert på at lederen tilpasser handling og arbeidsmåte til hver enkelt medarbeiders nåværende situasjon. På 60-tallet skapte Paul Hersey og Ken Blanchard en lederskapsmodell som siden har utviklet seg. Modellen bygger på ideen om at hensiktsmessig lederatferd avhenger av medarbeiderens grad av motivasjon, kompetanse, erfaring og interesse for å ta ansvar.

Som et familieeid selskap, til stede i 21 markeder, jobber vi hele tiden med egen lederutvikling. Vi har også jobbet med ulike gründere og bedriftsledere i mer enn 45 år. La oss hjelpe deg med arbeidsplassinnredning – og bidra til din kunnskap om ledelse, som for eksempel situasjonsbestemt ledelse.


Hva er situasjonsbestemt ledelse? 

Denne lederskapsmodellen fokuserer på individet i stedet for på en hel avdeling eller organisasjon. Lederen må tilpasse sin atferd til hver enkelt ansatt, eller «følgere» som er et begrep som også brukes. De ansatte vurderes etter grad av kompetanse og engasjement. Ut fra den vurderingen velger lederen hvilken behandling som er mest hensiktsmessig. Målet er at hver enkelt medarbeider skal gis forutsetninger for å utvikle seg og nå sitt fulle potensial.


De fire utviklingsnivåene innen situasjonsbestemt ledelse

For å hjelpe lederen med å tolke behovene til de ansatte finnes det en modell som bygger på ulike kombinasjoner av varierende ferdigheter og engasjement. En nyansatt kan for eksempel være drevet av høy motivasjon, men mangle arbeidserfaring, mens en som har vært ansatt lenge kan være skuffet over arbeidssituasjonen sin og mangle motivasjon til å utvikle seg og bli flinkere til å utføre oppgavene sine. Disse to personene trenger ulike typer lederstiler for å komme nærmere målet om å bli selvgående og svært motiverte på jobb.

Lederstiler innen situasjonsbestemt ledelse

Lederstiler handler blant annet om hvordan leder velger å fordele arbeidsoppgaver og hvordan kommunikasjon mellom ledere og medarbeidere foregår. Lederens grad av tilgjengelighet og type arbeidsforhold som skapes er en del av lederstilen. De to grunnleggende atferdene er instruktiv atferd og støttende atferd.

Modellen for situasjonsbestemte lederstiler viser hvor mye instruksjon og støtte som må gis i ulike situasjoner.

  • S1 – Instruktiv lederstil. Veldig instruerende og lite støttende oppførsel. Lederen forklarer hvordan oppgavene skal utføres.
  • S2 – Veiledende lederstil. Veldig instruerende og meget støttende oppførsel. Lederen forklarer hvorfor og motiverer den ansatte.
  • S3 – Støttende lederstil. Lite instruerende og veldig støttende oppførsel. Ledere og ansatte tar felles beslutninger. Lederen inspirerer og motiverer.
  • S4 – Delegerende lederstil. Lite instruerende og lite støttende oppførsel. Den ansatte har høy grad av selvbestemmelse og stiller med nødvendige ressurser.

Les om hvordan du best kan motta og gi konstruktiv kritikk



Match utviklingsnivå og lederstil

Ved først å vurdere hvilket av de fire utviklingsnivåene som best beskriver den ansattes situasjon, kan lederen velge lederstilen med tilsvarende tall. For utviklingsnivå 1 (U1) passer situasjonsbestemt lederstil 1 (S1) og så videre. Hvis for eksempel en nyansatt medarbeider har lav kompetanse, men høyt engasjement, er han på U1. I så fall trengs en instruerende lederstil, det vil si S1.

Fordeler og ulemper

Som med alle ledelsesteorier er det både positive og negative syn på situasjonsbestemt ledelse. Det passer ikke for alle ledere eller på alle arbeidsplasser.

Ulemper

  • Denne modellen stiller høye krav til lederen, som må være svært fleksibel og kunne tolke hver enkelt ansatts situasjon riktig.
  • Modellen fokuserer utelukkende på individer, mens det i virkeligheten kan kreves evne til å lede en gruppe fremfor enkeltmennesker.
  • Noen hevder til og med at teorien er utdatert og ikke fungerer i en moderne organisasjon.


Fordeler

  • Mange mener tankegangen om å tilpasse ledelsen til den ansattes situasjon er et godt utgangspunkt for en leder.
  • Modellen spesifiserer hvordan en leder skal oppføre seg i vanlige situasjoner.
  • Når situasjonen tilsier det, er det klart for lederen å tre inn i en styrende rolle og samtidig gi den enkelte medarbeider selvbestemmelse når alt fungerer som det skal.

Her kan du lese mer om ledelse


Sammendrag

Situasjonsbestemt ledelse er en lederskapsmodell utviklet på 60-tallet av Paul Hersey og Ken Blanchard. Modellen er bygget opp rundt en evaluering av medarbeiderens utviklingsnivå og leders tilpasning til tilsvarende lederstil. Målet er at den ansatte skal utvikle sitt engasjement og sin motivasjon og kompetanse.

FAQ

Innenfor situasjonsbestemt ledelse trenger lederen å kunne gi den veiledningen og motivasjonen som den enkelte medarbeider trenger. Det betyr også å gi tilbakemelding på den ansattes prestasjoner.
Det er fire ledelsesmetoder (definert av den ansattes ferdighet/engasjement: Instruerende, veiledende, støttende og delegerende.
Organisasjonsteori er læren om organisasjoner. Organisasjonsteori handler om å studere og beskrive organisasjoner, hvordan de er bygd opp og fungerer, samt arbeidsmåter.
Kunnskap refererer til at en person vet noe. Med kompetanse menes at personen kan utføre noe.
Eksempler på ting som kan være motiverende på jobben er verdsettelse, ansvar, utviklingsmuligheter og muligheter til å påvirke arbeidet.

Få nyheter og inspirerende artikler rett i innboksen!

Vil du lese om produktnyheter og få våre beste tips til hvordan du kan gjøre arbeidsplassen din litt bedre? Meld deg på vårt nyhetsbrev og vær først til å motta våre beste tips, inspirerende artikler og tilbud - helt gratis!
Vent litt, takk...
*Ved å melde meg på nyhetsbrevet bekrefter jeg samtidig å ha lest personvernerklæringen.