ekskl. mva.
Rask levering
14 dagers åpent kjøp
Faktura for bedrifter
7 års garanti
Moodboard – for et vellykket prosjekt

Lag et moodboard – steg for steg

Moodboard er et fantastisk verktøy for å visualisere og formilde kreative prosjekter og ideer. De gjør det lettere å fange og formidle den rette stemningen eller følelsen – og hjelper deg med å holde den røde tråden gjennom hele prosjektet. Enten du lager et digitalt eller fysiskt moodboard. Så hva er et moodboard og hvordan lager du et? Vi veileder deg steg for steg!
Moodboards brukes ofte av for eksempel dekoratører, fotografer, designere og andre kreatører, men de kan like gjerne brukes på et vanlig kontor som en måte å vise ting på en kreativ måte. 

Et moodboard kan være nyttig på en rekke måter. Det kan hjelpe deg med å pitche en idé eller forklare dine ansatte hvordan de bør jobbe med et konsept. Men det kan også være bra for å samle inspirasjon til interiørdesign. 
  1. Definer formål og mål: start med å bestemme hva du vil oppnå med moodboardet. Er det for å planlegge interiørdesign av et rom, for å utvikle en grafisk profil eller for konseptutvikling? Jo tydeligere du er, jo lettere blir det å samle relevane elementer.
  2. Samle inspirasjon: bilder, fargekart, materialer og andre visuelle elementer du vil ha med. Du kan bruke alt fra avisutklipp, fotografier og digitale bilder til fargeprøver, stoffbiter og skisser. Sørg for å samle elementer som representerer stilen og følelsen du ønsker å oppnå. 
  3. Organiser og kategoriser: sorter de innsamlede elementene i grupper eller kategorier, for eksempel farger, teksturer, mønstre, bilder og så videre. Dette vil hjelpe deg med å få en oversikt over de ulike elementene og se hvordan de kan fungere sammen. 
  4. Velg layout: bestem hvordan du vil organisere moodboardet ditt visuelt. Du kan bruke en fysisk oppslagstavle eller tavle eller digitale verktøy og apper. Velg en layout, farger og fonter som fungerer best for dine innsamlede elementer og stilen. 
  5. Lag layout: begynn å plassere elemente på moodboardet tilpasset den valgte layouten. Vær nøye med å skape en balanse mellom farger, teksturer, mønstre og tekst. Kanskje du vil gruppere lignende elementer sammen eller skape kontrast ved å plassere forskjellige elementer ved siden av hverandre? Eksperimenter og se hva som fungerer best.
  6. Juster og rediger: når du har plassert alle elementene dine på moodboardet, ta deg tid til å justere og redigere dem for å skape den beste visuelle balansen og harmonien for en klar helhet. Du må kanskje flytte rundt, legge til eller fjerne visse objekter for å få den rette følelsen og uttrykket. 
  7. Evauler og reflekter: til slutt, evaluer moodboardet ditt og reflekter over om det oppnår målet og formålet ditt. Juster for å sikre at moodboardet ditt er tydelig og lett å forstå.
  8. Bruk moodboardet: bruk det ferdige moodboardet som referanse og inspirasjon under prosjektet, til rapporten eller presentasjonen. Det kan hjelpe deg, og dine kollegaer eller kunder, å ta beslutninger om design, material- og fargevalg og kommunisere din visjon. 
Glasstavle CAROL
Magnetisk opphengsboks

FAQ

  • Et moodboard er et visuelt verktøy som hjelper deg med å samle bilder og tekst som beskriver for eksempel en følelse, stemning eller visjon. Felles for konseptutvikling, utvikling av design og presentasjon. 
  • Et moodboard kan inneholde hva du vil, men vanligvis er det en blanding av egne bilder, men også arkivbilder, skisser, tekst, illustrasjoner, symboler eller logoer. Et fysisk moodboard kan også inneholde ting som farge- og materialprøver. 
  • Bruk en nøye utvalgt og gjennomtenkt blanding av tekst og bilder, farger og form for å lage et inspirerende og bra moodboard. 
  • Et moodboard og en collage er nesten likt. Men moodboard inneholder ofte både bilde og tekst i en sammenslåing av ideer for å lage et eksempel i et nytt konsept. Mens en collage oftere er en komposisjon av kun bilder for å samle inspirasjon til for eksempel en stil.