Vi løftet Airshoppens lager til nye høyder


Airshoppen er reiseselskapet Vings søsterselskap og har levert tollfrie varer til charterturister i mer enn 30 år. Før de flyttet inn i sine nye lokaler i Landskrona fikk vi oppdraget med å optimalisere og innrede de 12 000 m2 store lokalene. Resultatet ble en effektiv lagerløsning med plass til 4 300 paller og kapasitet til å pakke én million poser i året.

Oppdrag lageroptimalisering

Airshoppen er en del av Nordic Leisure Travel Group og har som oppgave å pakke og distribuere forhåndsbestilte tollfrivarer til flyreiser verden over. For å kunne betjene denne etterspørselen lagerfører selskapet 1 200 ulike produkter fra kjente varemerker innen hudpleie, parfymer, smykker, solbriller, godteri og alkohol.

I 2019 ble det besluttet å flytte sentrallageret til et nytt logistikkanlegg i Landskrona, og da tok Airshoppen kontakt med oss i AJ Produkter og hadde en tydelig visjon for prosjektet: Å utnytte lagerkapasiteten maksimalt ut i fra dagens forutsetninger og sørge for at ønsket innredning er på plass til rett tid.

Plallereoler i fra AJ Produkter AS

Innholdsrik ønskeliste

Prosjektselger for innredning og lagerløsninger for AJ Produkter i Sverige, Rickard Larsson, arbeidet med å lage en helhetlig løsning ut i fra kundes ønsker. I tillegg til ønsket om en plassbesparende utforming og innredning av høy kvalitet, var også ergonomi, effektive plukkrutiner og høyt sikkerhetsnivå viktig for kunde.

Dette oppdraget passet oss veldig godt, sier Rickard. Vårt brede sortiment til lager og vår lange erfaring med store logistikkprosjekt, gjorde at vi raskt kunne presentere et attraktivt forslag som både dekker dagens, men også morgendagens behov.

Så fort vi fikk grønt lys fra Airshoppens ledelse gikk vi i gang med å håndtere alle praktiske spørsmål.
Gul gavlbeskyttelse til pallereol

Vi sjekket av på alle punkter

Prosjektingeniør i AJ Produkter, Armin Seceragic, sørget først for alle tekniske beregninger og skissegrunnlag. Deretter fungerte han som prosjektleder helt fram til prosjekter var innflytningsklart.

Vi løste alt fra å optimalisere planløsningen til å produsere, levere og til slutt montere alle pallereoler og pakkebord, sier Armin. Det var daglig dialog med kunde og byggentreprenør, og mange tilleggsbestillinger som vi løste i etterkant, blant annet en kompletterende kontorinnredning. Et kult prosjekt! I tillegg ble alle detaljer – stor og liten – levert på avtalt tid.
System for sortering av gods

Vi leverte en helhetlig løsning

Vårt team arbeidet med alt fra innredningsskisser til prosjektledelse og befaring. Utover dette besto vår leveranse av:
  • Pallereol ULTIMATE med plass til totalt 4 300 plasser – manuelt merket
  • Rundt 1 000 plukkstasjoner med rullebaner inkludert i pallereolen for de mest høyfrekvente varene
  • Alle plukkstasjoner har langsidehåndterende paller for mer ergonomisk plukking
  • Sikkerhetsløsninger med veltesikring, pallestopp, stolpebeskyttelse, hjørnepolstring og bakkantstopp.
  • Kompletterende lagerinnredning som pakkebord og plukkvogner samt kontormøbler.

En fremtidsrettet løsning

Innflytting gikk i henhold til planen – i andre kvartal 2020. Med dette er Airshoppen rustet for fremtiden. De har et like effektivt som sikkert lager med kapasitet til å pakke 2 500 000 varer og dermed kan de betjene én million gjester i året – i mange år fremover.
Hvitt oppbevaringsskap til lager
Rødt bærejern til pallereol
Lagerreol og pallereol
Plukksystem på lageret