Våre aktive skolemøbler ble satt på prøve

Vi snakker ofte om at skoleelever må ha mulighet til å endre arbeidsstilling og bevege seg for å kunne holde fokus i timene. Men hva sier skoleelevene selv? For å få svar på det har vi latt et par elever prøve våre aktive skolemøbler i noen uker. Her er deres vurderinger.
Våre aktive skolemøbler ble satt på prøve

Våre aktive skolemøbler har noe å bevise

Haylie Yrgeus og Viggo Klasson fra Vesterhavsskolen i Falkenberg fikk teste aktive skolemøbler under en knapp måned. Målet var å se om konsentrasjonen deres bedret seg når de benyttet et hev- og senkbart elevbord, balansestol, sadelstol og en fleksibel elevstol. Det ble gjennomføret i Andreas Stenslund sine timer i fysikk og matematikk – dette ble gjort for å få innsikt fra lærerens perspektiv også. 



Et barn som står ved et hev og senkbart elevbord og ser inn i kameraet
Jeg synes at man får et helt annet fokus
Haylie Ygreus

Hva synes du om de aktive skolemøblene?
Haylie: Jeg synes man får et helt annet fokus. I vanlige stoler sitter man ofte ubekvemt, og da tenker man på det. Med de nye har det aldri vært ubekvemt og jeg har hatt fokus hele tiden. 
Viggo: Det er fint å enkelt kunne justere bordet om man vil sitte eller stå. 

Hva er den største forskjellen mellom før og etter?
Haylie: Når man sitter på de gamle stolene kan man noen ganger bli trøtt. Med de nye kan man finne på noe hele tiden, da blir det lettere å konsentrere seg. 
Viggo: Jeg er mye mer konsentrert nå og blir ikke like rastløs som tidligere ved å bare sitte.

Hva er det beste med de nye møblene?
Haylie: Det beste er å kunne endre sittestilling når man vil.  
Viggo: Det beste er å kunne stå i timen. Før måtte jeg gå til en klassekamerat, nå stiller jeg meg bare opp og fortsetter å jobbe istede for å gå rundt.

Ville du hatt aktive møbler i alle timer?
Haylie:
Ja, da hadde det blitt roligere i hele klassen. Alle hadde nok blitt mer konsentrert på seg og sitt.  

Jeg er mye mer konsentrert og blir ikke like rastløs
Viggo Klasson
Et barn som sitter ved et elevbord
Person som ser inn i kameraet

Andreas Stenslund, lærer:

Hvordan er elevenes fokus til vanlig?
Det er store ulikeheter. Noen kan holde fokus gjennom hele timen, andre klarer maks 10-15 minutter. Også er det selvfølgelig vanskeligere for flere, jo lenger utpå dagen vi kommer.

Gjør møblene en forskjell for elevenes arbeidsro?
Ja, det kan se sånn ut. Under den korte tiden vi testet synes jeg man kan se at mulighetene til å bytte posisjon gjør en forskjell. Spesielt for elever som har vansker med å holde fokus. Å da kunne reise seg iblandt og kjenne at det funker, det tror jeg er kjempe viktig. 

Burde ikke alle elever få denne muligheten?
Jo, absolutt. Når man jobber selv eller med andre – som i matte – er det jo ingen som sier at du må sitte på et gitt sted i rommet. Å kunne velge mellom flere arbeidsflater tror jeg er kjempe bra. 

Har de aktive møblene gjort det bedre?
For Haylie og Viggo, absolutt. De brukte eksempelvis møblene når vi hadde matteprøve og det tror jeg de opplevde som noe positivt, for da skal man jo virkelig være fokusert. Resten av klassen vil også teste, så det tenker jeg at vi skal fortsette med nå. Jeg er kjempe fornøyd!

Få nyheter og inspirerende artikler rett i innboksen!

Vil du lese om produktnyheter og få våre beste tips til hvordan du kan gjøre arbeidsplassen din litt bedre? Meld deg på vårt nyhetsbrev og vær først til å motta våre beste tips, inspirerende artikler og tilbud - helt gratis!
Vennligst vent...
*Ved å melde meg på nyhetsbrevet bekrefter jeg samtidig å ha lest personvernerklæringen.