Bokhyller på et kontor

Tips til smart oppbevaring på kontoret

Smarte oppbevaringsløsninger gjør kontoret til en mer behagelig og effektiv arbeidsplass. Det er tre faktorer som bidrar til orden – det er riktig produkter, riktig system og riktige rutiner.
Et velfylt hyllessytem på et kontor

Velg riktig oppbevaringsmøbel

Hyller av ulike slag er et godt valg når det gjelder å oppbevare permer og bøker som trenger å være lett tilgjengelige. Du får en god oversikt og kan enkelt ta frem det du trenger. Velg gjerne en hylle med justerbare hylleplan for å kunne tilpasse avstandene etter innholdet ditt.

Skap lar deg skjule ting som du kanskje ikke trenger å bruke hver dag. Velg et skap med lås hvis konfidensielle dokumenter eller verdigjenstander skal oppbevares i skapet

Skuffeseksjoner er perfekte for oppbevaring av papirer og småting. Plasser den under skrivebordet for å spare plass, eller velg en høyere variant som også kan fungere som ekstra arbeidsflate. En skuffeseksjon med hjul kan du flytte på etter behov.

Kjøpmannsdisken er en klassiker. Stilig og praktisk og et fint oppbevaringsmøbel til kontoret. Mange skuffer gir deg muligheten til å sortere riktig, og med etikettholdere vet du alltid hva som befinner seg i skuffene.

Praktiske oppbevaringsløsninger

Tenk gjennom hvor hver ting skal oppbevares og hvordan alt skal organiseres. Det du jobber mest med skal selvfølgelig være lettest tilgjengelig. Grupper det som hører sammen og lagre det sammen. Da finner du lettere det du leter etter.

Oppbevaringsbokser er bra for ting som ikke brukes daglig. Sett dem på en hylle og merk dem gjerne.

Tidsskriftsamlere holder orden på magasiner, brosjyrer, aviser og papirer. Det ser mye penere ut å oppbevare dem samlet versus å ha dem spredt på bord og hyller.

En etikettskriver er hendig for raskt å lage fine etiketter. Merk bokser, permer og oppbevaringsrom så det ikke er tvil om hva som skal oppbevares hvor.

Mappesystemer er uunnværlige for et kontor med mange papirdokumenter. Arkivskap med hengende mapper gjør det enkelt å finne de riktige dokumentene. Velger du en mappevogn kan du enkelt ta med alt til skrivebordet og etter endt arbeid sette det tilbake på riktig plass. Velg et skap eller arkivvogn med lås for sensitive dokumenter. Det finnes også brannsikre arkivskap å velge imellom.
Et velorganisert skrivebord med mye skrivebordstilbehør

Hold orden på skrivebordet

En kabelkurv kan du skjule kabler til dokking, hodetelefoner og mobillader. 

En skrivebordsskuff som monteres under bordplaten er plassbesparende og er fin for ting du trenger å ha lett tilgjengelig.

En brevkurv kan brukes som postsorteringshylle, oppbevaringsplass for pågående dokumenter eller som avlastningsflate på pulten.

Skrivebordsoppbevaring TIDY gir deg muligheten til å samle penner, viskelær, binders og andre småting.
Kontorskap i ulike høyder med skyvedører
Skap MODULUS XL
Kabelholder under skrivebordet
Kabelkurv
380,-
Kvinna hämtar en förvaringslåda ur ett skåp med skjutdörrar

Rutiner for orden

Hvis dere er flere som deler kontor, er det en god idé å etablere rutiner sammen slik at alle vet hva som gjelder. Bli enige om hvor og hvordan dere skal oppbevare ting som er felles. Det sparer både tid og minimerer irritasjon hvis ingen trenger å lete unødvendig. 

Sett gjerne av minst én dag i året til å rydde ut ting som ikke lenger er nødvendige eller aktuelle. Med tiden kan behovet for oppbevaring endre seg, og da må også løsningene oppdateres eller arrangeres på en mer effektiv måte. Benytt anledningen til å dele deres beste tips for oppbevaring.

Gjør det til en vane å legge tilbake det du har brukt når du er ferdig. Ting har en tendens til å hope seg opp eller bli umulige å finne fordi de ligger på feil sted. Gode vaner er en viktig ingrediens for et organisert kontor.

Hold orden på ditt eget arbeidsområde. Et rotete skrivebord gir ikke et innbydende inntrykk når det kommer besøkende til kontoret.


Velg rett hylle til kontoret

Hva trenger du til kontoret?