Å ta vare på våre felles ressurser – er viktig for oss alle

Miljøbilde av lasteskip

Klimapåvirkning og nøytralitet

Både på virksomhets- og produktnivå pågår arbeid med å samle inn og beregne våre klimagassutslipp. Beregning i henhold til GHG-protokollen gir oss kontroll og identifiserer muligheter for å redusere våre utslipp i hele vår verdikjede.

Transport utgjør en vesentlig del av våre utslipp og er derfor en prioritet i denne bærekraftsproblematikken. Vi jobber med livssyklusanalyser ved å beregne klimautslipp på produkter som er produsert i våre egne fabrikker, slik som garderobeskap og bord for skolemiljø.

Miljøbilde av solpaneler

Energibruk

Arbeidet med å redusere vårt energiforbruk og øke energieffektiviteten står i fokus. Investeringer i egen strømproduksjon, i form av solcellepaneler, blir gjort ved noen av våre enheter for å redusere bruken av energi fra eksterne kilder. Aktive valg gjøres også med fokus på å fase ut fossile brensler som kull, olje og naturgass.

Miljøbilde av en plante

Materialbruk

En produkts miljøpåvirkning bestemmes i stor grad allerede i design- og produktutviklingsfasen. Å redusere materialforbruk, benytte mer fornybare og resirkulerte materialer, samt eliminere bruk av farlige stoffer i våre produkter, er en del av vårt arbeid.

I 2023 implementerte vi vår Materialportal, hvor vi på leverandørnivå kan samle inn data om type og mengde material, eventuelt innhold av farlige stoffer og andel resirkulert materiale i produktene. Vi anskaffet også en XRF-skanner for testing av kjemiske grunnstoffer i produkter.

Vårt arbeid med miljøvurderinger fortsetter, og i sortimentet har vi produkter som er sertifiserte i henhold til Svanemerket, Möbelfakta, Byggvaruvurderingen og GS.

Kildesorteringsbeholdere på lageret

Avfallshåndtering, inkludert farlig avfall

Jo mer vi sorterer, desto mindre brennes opp. Materialer med farlige stoffer håndteres også på riktig måte, noe som forårsaker mindre skade på mennesker og natur. Vårt fokus innen denne bærekraftsutfordringen skal være å redusere mengden av avfall, inkludert farlig avfall, håndtere farlig avfall på riktig måte, samt øke andelen som går til materialgjenvinning.

På virksomheten i Halmstad er det et mål å oppnå opptil 40 % materialgjenvinnbart avfall innen 2023.

Sirkulære løsninger

Ved å bruke jordens ressurser mer sparsomt og la dem sirkulere videre, kan vi også redusere vår klima- og miljøpåvirkning. Nye designprinsipper utvikles hvor en av hjørnesteinene er å forme produkter for en bærekraftig og sirkulær fremtid. Vårt sortiment av reservedeler utvides gradvis hvert år, og vi trenger å gjøre reservedelene enda mer tilgjengelige for våre kunder. Med flere reservedeler i vårt sortiment øker vi muligheten for våre kunder til å reparere i stedet for å kjøpe nytt eller sende et helt nytt produkt.


Produsentansvar

AJ Produkter er underlagt produsentansvaret når det kommer til emballasje, elektronikkprodukter og batterier. Grunntanken med produsentansvaret er å redusere mengden avfall og sikre at det avfallet som oppstår, gjenvinnes og brukes til nye produkter. Som et selskap er det vårt ansvar å bidra til å nå gjenvinningsmålene og sørge for at emballasjen, elektronikkproduktene og batteriene vi bringer til markedet, kan samles inn og gjenvinnes. AJ Produkter i Norge er tilknyttet innsamlingssystemet Grønt Punkt Norge, medlemmene bidrar til innsamling og gjenvinning av emballasje gjennom materialselskapene som er godkjent av Miljødirektoratet.

fti

Emballasje- og papirinnsamling

AJ Produkter er tilknyttet FTI og oppfyller dermed sitt produsentansvar når det gjelder innsamling og gjenvinning av emballasjemateriale.

elkretsen

Elkretsen

AJ Produkter er tilknyttet El-Kretsen og oppfyller dermed sitt produsentansvar når det gjelder innsamling og gjenvinning av elektronisk avfall og batterier.
 

Logo Grønt punkt Norge

Emballasje

AJ Produkter er tilknyttet Grønt Punkt Norge, som samarbeider med returselskapene for å gi emballasje en ny sjanse etter at den har tjent sitt formål.

Les vår bærekraftsrapport for 2022

I løpet av våren 2022 har vi analysert og oppdatert de viktigste bærekraftsområdene for hele organisasjonen. Analysen omfatter våre kontorer, varehus, egne fabrikker og datterselskaper rundt om i Europa.