5 tips for en vellykket overgang til kontoret

5 tips for en vellykket overgang til kontoret

Hvis du har jobbet hjemmefra eller på hybridkontor over lengre tid og du nå skal vende tilbake til det fysiske kontoret, kan det være lurt å ha et par ting i tankene. For eksempel det å skape et inspirerende og modernisert kontormiljø. Her kommer noen tips for en vellykket overgang til det nye kontoret.

1. Sett av tid til sosiale aktiviteter

Det å ha en sosial sammenkomst som en hendelse i kalenderen betyr at det er noe spesielt og gøy å se frem til, du får en pause, og du får også tid til å omgås, bli kjent med kolleger og skape en fellesskapsfølelse. Å planlegge det og få det inn i kalenderen gjør det til en naturlig del av arbeidsuka.
 

2. Oppgrader kontoret med innredning som gjenspeiler fremtidens kontor

Å vende tilbake til kontoret med endrede behov kan være en utfordring. Flere møterom, et kreativt arbeidsområde og nye kontormøbler er noen av måtene å møte de nye behovene fra hjemmekontoret. Dersom det ikke er nok åpen plass kan andre løsninger som møbler som deler av eller skjermvegger og lenestoler gjenskape det miljøet.
Stillesoner og sosiale soner på et kontor

3. Tilby fleksibilitet

En stor forandring med å vende tilbake til kontoret handler om at du ikke har den samme graden av fleksibilitet som på hjemmekontoret. Å tilby fleksibel arbeidstid for dine ansatte slik at de enklere kan balansere jobb og fritid er en måte å håndtere det på. Det kan eksempelvis være fint å gi to timer med fleksibel arbeidstid på morgenen mellom kl. 07:00 og 09:00 samt to timer på ettermiddagen mellom kl. 16:00 og 18:00.
 

4. Evaluer jevnlig  

Ta en sjekk av arbeidsmiljøet. Send ut undersøkelser til de ansatte for å få et inntrykk av hva de mangler eller ønsker seg for å tilpasse seg og møte både eksisterende og nye behov. Alt fra velvære til kontormøbler og opplæring som gir dine ansatte trygghet og muligheter for karriereutvikling.
 

5. Sosiale koder og kommunikasjon

Lag tydelige normer for kommunikasjon og det sosiale som er enkle å følge. Enten det handler om når og hvordan man kan jobbe uforstyrret eller hvordan et møte skal gjennomføres, retningslinjer og struktur er både nyttig og nødvendig for at arbeidsmiljøet på kontoret skal bli behagelig.

Få nyheter og inspirerende artikler rett i innboksen!

Vil du lese om produktnyheter og få våre beste tips til hvordan du kan gjøre arbeidsplassen din litt bedre? Meld deg på vårt nyhetsbrev og vær først til å motta våre beste tips, inspirerende artikler og tilbud - helt gratis!
*Ved å melde meg på nyhetsbrevet bekrefter jeg samtidig å ha lest personvernerklæringen.